Place sticky footer content here.

Algeracorridor

Geen nieuwe oeververbinding tussen de Krimpenerwaard en Ridderkerk  

woensdag, 17 juli 2019 12:00 by sottje

Er komt geen nieuwe oeververbinding tussen de Krimpenerwaard en Ridderkerk. Daarover zijn bestuurders van de Metropoolregio Rotterdam/Den Haag, de provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam het dinsdagavond na een marathonvergadering van zes uur eens geworden.

Deze uitkomst lag, met Rotterdam zelf als medebeslisser, overigens in de lijn der verwachtingen. Hoe men met 148 miljoen trouwens denkt een oeververbinding aan te leggen en tevens aan alle nautische regelgevingen te voldoen is mij echter een raadsel. Wethouder Bokhove was in ieder geval in haar nopjes.

De Algeracorridor mag het met een pakket aan maatregelen doen. Al in 1988 werd de toen al veel te krappe Algeracorridor uitgebreid met zijn eerste pleister, de wisselstrook op de Algerabrug. In de jaren daarna zijn er een diversiteit aan maatregelen genomen om het maximale uit de corridor te halen. De rek is er inmiddels dan ook volledig uit. Toch denkt de overheid met een zak geld van 90 miljoen de problemen op de Algeracorridor te kunnen lossen.

De grote kruising
Dat gaan ze doen met een aantal ambitieuze projecten. Het eerste project op de korte termijn is de grote kruising. Voorwaarde hierbij wel is dat bestaande plannen drastisch op de schop moeten. Vooral met de geplande aanpassingen aan de Algerabrug en het Capelseplein. De ongelijke kruising is hierbij onvermijdelijk. Al heeft men deze laatste pas op de lange termijn gepland. Ook de P+R gaat worden verplaatst wat de doorstroming absoluut gaat verbeteren. Extra is nog een fietsveer tussen Capelle en Krimpen. Eerder pogingen hiertoe zijn overigens gestrand.

Opvallende maatregel is verder het aanpassen van het bedieningsregime van de Algerabrug. Het middagregime (stopt nu om 15:30) zou al om 15u moeten stoppen om de avondspits niet met file te beginnen. Hoera!

Verandering vervoerswijze
Op middellange termijn komt de fietser meer in beeld. Er zijn snelfietsroutes en een fietsbrug tussen Krimpen en Capelle gepland. Ook wil met het OV verder opwaarderen met meer verbindingen.

Opwaarderen corridor
Op de lange termijn staan de meest ambitieuze project gepland. De Algerabrug met vier rijbanen inrichten en het herinrichten van de grote kruisingen met gelijke of ongelijkvloerse kruisingen. Het probleem is namelijk vaak niet eens zozeer de brug. Het is de infrastructuur eromheen.

Gevolgen
Het pakket aan maatregelen heeft wel tot gevolg dat er meer verkeer door dezelfde flessenhals zal moeten en dus met name Capelle- en Krimpen aan den IJssel meer overlast gaan krijgen. De Algeracorridor is al een van de meest overspannen en drukken N wegen van Nederland. Dat zal na dit pakket aan maatregelen zeker niet minder worden.

Overigens ben ik van mening dat een oeververbinding met Ridderkerk de oplossing niet was geweest. Er is een bredere visie nodig om zowel de van Brienenoord als de Algeracorridor problematiek op te lossen. Maar dat is voor een andere keer.

Detail van het pakket aan maatregelen zijn terug te vinden via deze link.


Tags:   ,
Actions:   E-mail | Permalink |

Reacties
Ontwerp door: Taglounge